Starta webbolag i Norge

Att expandera västerut är lockande för de flesta svenska företag, nästan oavsett vad det gäller. I Norge finns en köpstark marknad som gillar det mesta som kommer från Sverige, och de kulturella och språkliga skillnaderna är små.
Det här betyder dock inte att det alltid går snabbt och smärtfritt att expandera och slå sig in på den norska marknaden. Till att börja med är Norge inte medlem i EU, och detta kan ställa till problem. Norge ingår dock i Föreningen Norden, vilket innebär att Sverige har ett mer utvecklat samarbete med Norge än med de flesta andra icke-EU-länder i Europa.

Språkproblem

Det största problemet brukar faktiskt vara språket, fastän svenska och norska är så lika. Det finns dock en hel del falska vänner, alltså ord som låter lika men betyder olika saker på de två språken. Bärs betyder till exempel något helt annat på norska än på svenska. Dubbelkolla därför alla översättningar, och låt helst en auktoriserad översättningsbyrå sköta arbetet med att översätta hemsidor och liknande.

Mjukvara

Den som driver en webbshop som är verksam i flera länder men på olika språk bör välja en lösning som är lätt att skala. Magento från Icommerce är en sådan mjukvarulösning. Det går enkelt att utgå från en befintlig webbshop skapad i Magento och anpassa denna till olika marknader, med text, valutor, uträkning av frakt m.m. Undvik dock plugins som översätter automatiskt till olika språk, för de fungerar sällan. Tänk också på att det finns två skriftspråk i Norge, och att bokmål dominerar starkt över nynorskan.